Ahad, Ogos 16, 2009

مجليس تهليل ، باچان سوره يسٓ دان کندوري

Surau Ehsan bersama-sama penduduk Islam Jalan Perubatan telah mengadakan majlis tahlil dan bacaan Surah Yassin....

Tahlil adalah bacaan kalimat tauhid: Lā illaha ilallah (Tiada tuhan selain Allah). Merupakan zikir yang dilakukan oleh umat Islam. Zikir ini dianggap memiliki nilai yang terbesar dan mempunyai banyak keutamaan.Definisi ini dinyatakan oleh Al-Lais dalam kitab “Lisan Al-Arab”.
Dalam kitab yang sama, Az-Zuhri menyatakan,
maksud tahlil adalah meninggikan suara ketika menyebut kalimah syahadah[1]. Adapun makna tahlil mengikut pandangan masyarakat melayu
adalah “amalan menyebut kalimah syahadah.
Ianya dilakukan sebelum dari berdoa, dan kebiasaannya diamalkan
selepas dari kematian atau untuk kesyukuran”

Surah Yaasin (سورة يس) adalah surah ke-36 dalam Al Quran. Surah ini terdiri atas 83 ayat, termasuk golongan surah-surah Makkiyyah serta diturunkan selepas surah Aj-jin. Dinamakan Yaasin kerana dimulaikan dengan huruf Ya - sin. Sebagaimana halnya erti huruf-huruf abjad yang terletak pada permulaan beberapa surah Al Quran yang lain, maka demikian pula ertinya Yaasin yang terdapat pada permulaan ayat surah ini, iaitu Allah mengisyaratkan bahawa sesudah huruf tersebut akan dikemukakan hal-hal yang penting antara lain: Allah bersumpah dengan Al Quran bahawa Muhammad SAW benar-benar seorang rasul yang diutus-Nya kepada kaum yang belum pernah diutus kepada mereka rasul-rasul.

Bacaan surah ini juga mengingati kita sesungguhnya setiap yang hidup akan mati .Surah ini mempunyai kedudukan tersendiri dalam tradisi kehidupan sebahagian umat Islam. Meskipun keabsahan tradisi tersebut diperdebatkan (khilaf), surah yaasin ini sering dibaca pada waktu-waktu tertentu seperti ketika seseorang sedang menghadapi sakratul maut, malam Jumaat, malam Nisfu Sya'ban, tahlil, dan lain sebagainya.






“ Jika anak Adam meninggal, maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara,

1) sedekah jariyah (wakaf),
2) ilmu yang bermanfaat, dan
3) anak soleh dan solehah yang berdoa kepadanya. ”
(HR Muslim).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan